X
تبلیغات
معمار ایرانی - ریاضیات و معماری
ریاضی در معماری

کاربرد ریاضی در معماری

پیر لوئیجی نروی
تولد در سوندریو لومباردی به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913 در رشته مهندسی ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصیل شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسی سازه در دانشکده معماری رم بود.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 | 14:44 | نویسنده : حسین |
ریاضی در معماری اسلامی


           

مجله ساینس نتایج شگفت آوری از کاربرد ریاضیات در معماری اسلام منتشر کرد

جدیدترین بررسی ها در باره کاربرد ریاضیات پیشرفته در کاشی کاری بناهای اسلامی از جمله مسجد امام اصفهان و گنبد مراعه در مجله ساینس منتشر شد.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 | 14:44 | نویسنده : حسین |

 

وجوه تشابه و تفاوت فرآیند ذهنی یک ریاضیدان و یک معمار، بستری مناسب برای بررسی­های میان رشته­ای مفیدی است که می­تواند از یک سو، جانمایۀ تحقیقات جدید ریاضی­دانان را فراهم آورد و از دیگر سو، باعث بلوغ در نحوة نگرش معماران به کار طرّاحی شود.

معماری یکی از پیچیده­ترین فرآیندهای ذهنی است که شناخت، گزینش و آفرینش را در هم می­آمیزد؛ ریاضیّات نیز دانشی است که با یافتن الگو در فرآیندها و پدیده­های پیچیده، آنها را ساده و قابل فهم می­نماید. با این بیان، به نظر می­رسد که بررسی ریاضی فعّالیّت معماران به روشن شدن فرآیند طرّاحی بیانجامد. نتایجی که از این بررسی به دست می­آیند، حدّاقل برای دو گروه، مفید خواهند بود:

  •  محقّقان هوش مصنوعی

این گروه، با در دست داشتن توصیفی عملیّاتی از فرآیند ذهنی معماران، موادّ اوّلیّۀ مناسبی برای طرّاحی سامانه­های (سخت­افزاری و نرم­افزاری) شبیه­ساز خواهند داشت.

  • معماران

این گروه با بدست آوردن بینشی عمیق از کار خود می­توانند با درک سره از ناسره، به ارتقاء کیفیّت طرّاحی­شان نائل ­شوند.

مطالعۀ ریاضی معماری، یک سوی رابطۀ ریاضیّات و معماری است که به بازخوانی فرآیند معماری می­پردازد و ممکن است که نتایجی هم برای آموزش ریاضیّات به معماران در بر داشته باشد؛ امّا در اینجا جنبۀ دیگری از مسأله، مورد نظر است. سعی نگارنده این است که با نگاه به فرآیند حرفه­ای معماری، جاهایی از این فرآیند را که مستعدّ ورود ریاضیّات هستند، شناسایی و نوع محتوای آموزشی ریاضی درخور آنها را پیدا نماید.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آذر 1390 | 14:42 | نویسنده : حسین |

چطور با زاويه‌ها خانه را بزرگ‌تر نشان دهيم

زاویه‌های بسته محیط را كوچك‌تر نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید محیط بزرگ‌تر به نظر برسد، از روش‌های زیر استفاده كنید
فضا‌های كوچك پر از خط‌های مستقیم‌اند. وقتی راهرو، پنجره‌، میز و قفسه‌ها كنار هم قرار می‌گیرند، زاویه‌های تند زیادی به وجود می‌آورند. زاویه‌های تند و بلند و خط‌های مستقیم را با ایجاد خطوط منحنی محو كنید تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه نوزدهم آذر 1390 | 14:13 | نویسنده : حسین |
هر عدد در جوامع و فرهنگنهای مختلف معانی خاص خود را دارد بعضی از این اعداد در گذشته و تاریخ مردم پدید آمده اند و ریشه در خرافات دارند و بعضی دیگر اعدادی هستند كه واقعا مقدسند (بهتره كه به جای مقدس بگیم جادویی) و از هر گونه خرافات به دورند.من در زیر معروفترین اعدادی را كه در جوامع مختلف (مخصوصا در بین كشورهای اسلامی) معانی یكسانی را دارند جمع آوری كرده ام:

13: عددی كه تقریبا در بین تمامی جوامع و فرهنگها معنی یكسانی دارد عدد 13 است كه به عنوان یك عدد نحس و شوم از آن یاد میكنند...

موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 23:6 | نویسنده : حسین |

عدد 13 و رموز آن

 

 

عدد 13 نزد اغلب ملل، نحس، شوم و نامبارك شمرده مي ‌شود و در طول قرنها سعي شده از استفاده از اين عددپرهيزشود.

اما عدد 13 سكه   اي است كه دو رو دارد. به طور مثال در ورق تاروت كارت 13، كارت مرگ است كه درعين حال نشان دهنده تولد دوباره و نو شدن هم هست.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 23:5 | نویسنده : حسین |

گذری بر اعداد مقدس سه و هفت و نیم نگاهی به طبقه بندی خداوند در انسانها و ادیان

گذری بر اعداد مقدس هفت و سه

از هفت خوان رستم شروع می کنم.

رستم رهروی راه روحانی است و کسی است که هفت شهر عشق را در گذر است بسان هر انسان دیگر ولی بسیار مقتدر و هدفمند و هوشیار.

پهلوان است و این پهلوانی روحانی است که چه بسا دشوارتر است و موانع سهمگین در راه.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 23:4 | نویسنده : حسین |
اعداد مقدس

برخی از عددها به خاطر بارمینوی که دارند مقدس شمرده می شوند: عدد 1 ( یکتایی اهورامزدا) ، عدد 3 ( اندیشه نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک) ، عدد 4 ( چهارآخشیج) ، عدد 6 ( شش امشاسپند) ، عدد 7 ( اورمزد و شش امشاسپند) ، عدد 12 ( عددهای سال) ، عدد 72 ( یاران اشوزرتشت و تعداد نخ های کشتی زرتشتیان ) ، عدد 21 ( بیست و یک نسک اوستا) ، عدد 33 ( سی و سه ایزد و امشاسپند) و عدد 101 ( صفت های اهورامزدا).

صدو یک نام خدا صفت هایی است که با توجه به باورهای گاتاها در زمان ساسانیان و بوسیله موبد بزرگ آن زمان ( مهرآسپند) گردآوری شد تا تاکیدی باشد براینکه صفت های اهورامزدا تنها 101 نام آورده شده است.

3743 سال پیش اشوزرتشت به پیامبری رسید و یکتایی خدا و خرد و دئنو ( دین) و جهان مینوی و برقراری قانون اشا در طبیعت و.... سخن به میان آورد از آن پس برای زرتشتیان بعضی از عددها به خاطر بارمینوی ( معنوی ) که داشت مقدس شمرده شدند تا همیشه ایرانیان این عددها را به سبب بار فرهنگی مهمی که در بر دارد بسیار گرامی دارند و به خاطر بسپارند و مفاهیم آنها در زندگی به کار گیرند.

هنگامی که اشوزرتشت به جهانیان دین خود را ارائه نمود اهورامزدا ( هستی بخش بزرگ و دانا یا خداوند جان و خرد) نامیده شد و یکتا و      بی همتا شناخته شد. این پیامبر آریایی آموزش داد که خداوند همگان و زن و مرد را برابر آفریده و به همه انسان ها خرد و وجدان بخشیده است به طوریکه همه انسان ها می توانند با خرد خویش دانش بیاموزند و نیک را از بد تسخیص دهند و براساس وجدان خود راه خویش را آزادانه انتخاب و عمل نمایند. از این رو حدود 1700 سال پیش موبد بزرگ ساسانیان           (( مهر آسپند )) در موقع نتظیم خرد اوستا ، صفت های اهورامزدا را به صورت ( صد ویک نام خدا) به دقت تنظیم کرد تا زرشتیان آگاه باشند صفت های دیگری را برای اهورامزدا قایل نشوند. دانایی و بزرگی در اهورامزدا با هم و در کنار هم است و همه کارهای او از روی حکمت کامل است و هر صفت دیگری که به خدا می دهیم برداشت انسانی ما از ذات پاک او      می باشد.

بر زرتشتیان توصیه شده است که هر روز نماز صدویک نام خدا را بخوانند و صفت هایی را که در این بخش بسیار فلسفی و مهم از اوستا مطرح شده است را به خاطر بسپارند، که بر طبق گاتها ، هات 34 بند 17 برقرای نیکی را تنها از راه راستی و شادی دوست دارد و می ستاید. بی شک نمازی که از روی پاکی درون خوانده شود ، بی پاسخ نخواهد ماند.

" براساس نوشته موبد دکتر اردشیر خورشیدیان هفته نامه امرداد ، اشتادایزد و اردیبهشت ماه 3743 دینی باستانی"


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 23:2 | نویسنده : حسین |

نحوست سیزده!!؟

نحوست سیزده!!؟
1- در فرهنگ ایرانی صحبتی از نحوست سیزده نیست. نیاکان ما به خلاف اروپائیان و اعراب ، عدد سیزده را فرخنده و خوش یمن می دانستند. ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه، آنجا که از مردم ایران باستان سخن می گوید به روزهای سال اشاره می کند و درباره سیزدهم فروردین می نویسد : ایرانیان باستان هر روز از ماه را به نامی می خوانند و سیزدهمین روز ماه ، « تیر » نامیده می شود و « تیر » نام فرشته ای عزیز و نام ستاره ای بزرگ و نورانی و خجسته است. بنا براین سیزده نمی تواند نحس باشد.
2- بر اساس اساطیر ایرانی در این روز، سرحد ایران و توران با تیر انداختن آرش مشخص می شود. به این معنا که میان افراسیاب که بر شهرهای ایران مسلط شده بود و منوچهر که در قلعه ترکستان متحصن گردیده بود، صلح می افتد و این دو موافقت می کنند که یک تن از لشکر منوچهر با همه توان خود تیری بیندازد و هرجا که آن تیر فرود آمد مرز دو کشور باشد ؛ وسرانجام ، آرش تیری از قله دماوند می افکند که در کنار جیحون فرود می آید و به این ترتیب ، ایرانیان در” تیر” روز از تیرماه که آن را « تیرگان » می خوانند از محنت رهایی می یابند. به همین سبب در این روز جشنی برپا می داشتند که همچون مهرگان و نوروز خجسته ومبارک است .
3- سیزدهم هر ماه ِ شمسی که تیر روز نامیده می شود مربوط به فرشتهً بزرگ و ارجمندی است که ” تیر ” نام دارد و در پهلوی آن را تیشتر می گویند. فرشتهً مقدس تیر در کیش مزدیستی مقام بلند و داستان شیرینی دارد.
4- ایرانیان ِ قدیم نیز پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 23:1 | نویسنده : حسین |
فلسفه عدد مقدس هفت نزد ایرانیان
امروزه نمادهای مهر را در ایران و آداب و رسوم مردم ایران هنوز به روشنی می بینیم . به عبارتی میتوان گفت که تمدن های بین النهرین بیشترا به درون تمدن ایران رفتند و یک تمدن بزرگ را شکل دادند . تمدن بین النهرین در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به قدرتهای بزرگ جهان مشهور بودند ولی پس از روی کار آمدن کوروش بزرگ , منطقه بین النهرین بخشی از تمدن ایران شدند و به کشور ایران پیوستند و تا انتهای دوره شاهنشاهی ساسانی این منطقه بخشی از تمدن و خاک ایران محسوب می شد . به صورتیکه پایتخت ایران در بغداد ( عراق ) بود و به عراق کنونی دل ایرانشهر گفته میشده است . پس از حمله تازیان به ایران این منطقه مورد یورش عربهای بدوی قرار گرفت و همه تمدن و شکوه باستانی اش به یکباره ویران شد و اثری از آن همه تاریخ به جای نماند و عربها به مرور زمان به آنجا مهاجرت کردند و فرهنگی عربی را جایگزین تمدن کهن بین النهرین کردند .

موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 22:59 | نویسنده : حسین |

اعداد مقدس

 

در فرهنگ دهخدا مقدس ؛ پاک پاکیزه و منزه معنا شده است . پس همین ابتدای سخن بهتر است از واژه ی «اعداد ویژه» استفاده کنم که گویا تر است . برخی از این اعداد ویژه معنای خاصی را همراه و در ذات خود دارند مثلا عدد «1»  یکتا و واحد است و نمایانگر یکتایی حضرت حق است .


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 22:58 | نویسنده : حسین |

در گذشته های دور اعداد انطور که امروزه به انها نگاه می کنیم نبودند بلکه همواره خرافه هایی در باره انها موسوم بود این خرافه ها از سرزمین بابل و از میان کلانی ها به سرزمین های دیگر رسوخ کرد در حالی که زمینه پذیرش در میان ملتهای دیگر وجود داشت

ترس از حادثه های طبیعی،بیپناهی مردم و نادانی از عوامل این پذیرش بودند. برای نمونه کلدانی ها توانسته بودند گردش ماه به دور زمین را برابر 53059/29  شبانه روز محاسبه کنند. این عدد،عدد درستی نبود،بنابراین یک ماه را برابر با 28 روز گرفتند و ان رابه4 بخش تقسیم کردند و هر بخش را یک هفته نامیدند.هفته 7 روز بود.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 22:57 | نویسنده : حسین |

فراكتال ها

همه شما حتي اگر از هندسه نيز چيزي ندانيد بارها نام آن را شنيده ايد. و حتماً مي دانيد كه «جبر، حساب و هندسه» سه شاخه مهم از رياضيات است، همين سه عنوان در رياضيات پايه گذار پيشرفت در تمام علوم محسوب مي شوند.


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه هفدهم مرداد 1389 | 20:0 | نویسنده : حسین |






بنوت مندلبورت (Benoit Mandelbrot) در سال 1924 در لهستان بدنیا آمد. پدر او دستفروش لباس های دست دوم بود و مادرش پزشکی می کرد. او مبانی ریاضیات را از دو عموی خود فرا گرفت و به همراه خانواده خود در سال 1936 به فرانسه مهاجرت کرد. در آنجا با کمک یکی دیگر از عموهایش که پروفسور ریاضیات بود اقامت فرانسه را گرفتند.
این مهاجرت باعث شد تا وی بیشتر به ریاضیات علاقمند شود اما جنگ جهانی دوم شروع شده بود و مندلبورت هراس این را داشت که نتواند به ریاضایات بپردازد. در باره او می گویند :

"جنگ، تنگدستی و نیاز به زندگی او را از مدرسه و تحصیل دور کرد و به همین دلیل بود که او را حد اکثر یک معلم دبیرستانی خوآموز خوب می دانستند."

عدم تحصیل دانشگاهی برای او یک مزیت بود چرا که او دیگر به پدیده های هستی به چشم یک ریاضیدان یا دانشمند آکادمیک نمی نگریست، این طرز آموزش همچنین به وی فرصت داد تا روشهای بسیار جالبی برای استفاده از هندسه در ریاضیات ابداع کند. نبوغ ذاتی او در هندسه باعث شد تا بتواند بسیاری از مسائل ریاضی را با روشهای هندسی حل کند.


او در سال 1944 فرصت آنرا یافت تا در امتحانات پلی تکنیک شرکت کند و توانست بسهولت قبول شود و این سرآغاز تحصیلات جدی وی بود. پس از پایان تحصیلات دریافت ( Ph.D) به آمریکا رفت و در انستیتوی مطالعات پیشرفته پرینستون (Advanced Study in Princeton) مشغول به فعالیت شد.
پس از ده سال دوباره به پاریس بازگشت و شروع به کار برای مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نمود. طولی نکشید که ازدواج کرد و دوباره به آمریکا برگشت. و در آنجا با شرکت IBM آغاز به همکاری نمود. وی همواره از این موضوع صحبت می کند که در IBM چقدر آزاد است و می تواند روی هر پروژه ای کار کند و فرصتی که IBM در اختیار او قرار داده است هیچ دانشگاهی نمی تواند به او بدهد.

از جمله اتفاقاتی که برای او رخ داد آشنایی وی با تحقیقاتی بود که قبلا" توسط Gaston Maurice Julia در سال 1917 انجام شده بود. این تحقیقات را عمویش در سال 1945 در اختیار او قرار داده بود اما وی تا سال 1970 آنها را جدی نمی گرفت. با توجه به تجاربی که او در زمینه کامپیوتر در شرکت IBM کسب کرده بود و با توجه نگاه مجدد به تحقیقات Julia او توانست تئوری زیبای Fractal ها را ارائه کند.

تئوری فرکتالها علاوه بر زیبایی خاصی که از دید ریاضی دارد یکی از روشهای بسیار کاربردی در تفسیر و مدلسازی طبیعت می باشند. آشنایی با فرکتالها به هنرمندان اجازه می دهند تا آثار هنری بسیار زیبایی را خلق کنند.
منبع:   http://www.senmerv.com/archives/000063.php
پانویس:شایدوی را بتوان پدرخوانده فراکتالها نامید.به همین خاطربه افتخاروی یکی ازفراکتالها(شکل زیر) به نام اونامگذاری شده است.



موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

تاريخ : پنجشنبه بیست و هشتم آبان 1388 | 13:38 | نویسنده : حسین |

بسیاری عقیده دارند که مثلث حسابی پاسکال را باید مثلث حسابی خیام نامید و برخی پا را از این هم فراتر گذاشته اند و معتقد اند که دو جمله ای نیوتون را باید دوجمله ای خیام نامید . اندکی در این باره دقت کنیم.

همه کسانی که با جبر مقدماتی آشنایی دارند ،"دستور نیوتن" را درباره بسط دوجمله ای میشناسند. این دستور برای چند حالت خاص (وقتی n عددی درست و مثبت باشد) چنین است:

(a+b)0 = 1 (1)
(a+b)1 = a+b (1,1)
(a+b)2 = a2+2ab+b2 (1,2,1)
(a+b)3 = a3+3a2b+3ab2+b3 (1,3,3,1)
(a+b)4 = a4+4a3b2+6a2b2+4a2b3+b4 (1,4,6,4,1)


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم آبان 1388 | 13:19 | نویسنده : حسین |

هندسه فراکتال


واژه فراکتال مشتق از واژه لاتینی فراکتوس- به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته خرد شده است- در سال ۱۹۷۵ برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد. فراکتال ها شکل هایی هستند که بر خلاف شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند. این شکل ها اولاً سر تاسر نامنظم اند، ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همه مقیاسها یکسان است.

frac1.jpg


موضوعات مرتبط: ریاضیات و معماری

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم آبان 1388 | 13:10 | نویسنده : حسین |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.